Archive - February 2012

Contact

Waarden 52, 3831 HD Leusden
T: + 31(0)6 11 750 893
E: info@teachingit.nl


Discussie over DULT

Digitale Uitwisseling Leerling Toetsen, mijn visie is, dat bij het binnenkomen van de toetsen uit LOVS. De gegevens van eerder ingevoerde toetsen in het LAS blijven staan en indien nodig worden ontdubbeld. Er kan best een reden zijn waardoor je bijvoorbeeld hebt door getoetst of terug getoetst bij een leerling. Denk ook eens aan het aanpassen van de (DL)Didactische Leeftijd in het dossier van een leerling. Berekeningen van leerachterstanden of voorsprong worden daarmee helder. Ook het (OPP) Ontwikkelingsperspectief wordt vaak ingericht. Dit kan dan alleen in het LAS worden ingevoerd. Ik heb het dan niet over de vaardigheidsscore groei, die is wel goed zichtbaar in LOVS.  Er is sprake van 1 richtingverkeer Toets afnames naar het LAS vanuit CITO. De EDEX-ML ofwel leerling administratie gegevens kunnen wel direct in CITO worden verwerkt zodat leerlingen maar op 1 plek, in het LAS ingevoerd moeten worden. De koppeling moet naar mijn idee aangepast worden zodat je de kracht van de 2 pakketten kunt gebruiken. Ben ik een voorstander van 2 pakketten voor school, “nee”, maar bij sommige LASystemen zou ik LOVS blijven gebruiken.  Ook voor opbrengstgericht onderwijs is het belangrijk dat de pakketten naadloos op elkaar aansluiten. Ik zie CITO niet als een concurrent maar een onafhankelijk instituut die op diverse gebieden toetsen, niet alleen voor het onderwijs. Dan nog even dit, er worden steeds vaker digitale toetsen afgenomen, dit kan alleen in het pakket LOVS van CITO worden geanalyseerd. Als ik de pakketten vergelijk weet ik uit ervaring dat één van de grote 2 pakketten niet precies aansluit bij het CITO-LOVS men houdt er zelfs eigen normeringen op na, de andere daarentegen heeft een naadloze aansluiting op LOVS van CITO met een gratis DULT koppeling. Dit betekend dat beter beide pakketten kunnen worden gebruikt in geval u de eerste gebruikt. Bovenschools zijn een aantal nieuwe ontwikkelingen in de maak. Zodra deze klaar zijn kom ik hierop terug.

Vanaf 7 januari samenwerking met ABIS automatisering

Nieuws over TeachingIT, vanaf 7 januari is de samenwerking tussen ABIS en TeachingIT een feit. Vanaf die datum zal TeachingIT versterkt worden door ABIS. Hiermee is de basis voor een nog betere ondersteuning aan scholen gewaarborgd. Gezien de groeiende vraag naar deskundigen op het gebied van onderwijslogistiek is dit een logische stap. Opbrengstgericht werken is een van de nieuwe opleidingen die door ABIS wordt verzorgd. Stapsgewijs en onder deskundige begeleiding werkt u naar een situatie waarin binnen alle geledingen het gebruik van het LAS ingezet kan worden om prognoses en resultaten te begrijpen. Vraag via het informatieformulier een bijeenkomst aan. Vrijblijvend komen we u vertellen wat de mogelijkheden zijn.

Op naar een succesvolle samenwerking.

De Almeerse Scholen Groep

ASG Academie (Almere) gaat met speciaal voor ASG opgezette workshops aan het werk met alle leerkrachten. Een startbijeenkomst voor het digitale dossier en bijvoorbeeld het Ontwikkelingsperspectief, groepsplannen. Leerkrachten leren direct gegevens verwerken in ESIS. Administratieve lasten verminderen en overzicht krijgen in het leerlingdossier is het motto.